XIII Polski MoodleMoot odbył się 17-18 czerwca 2024
-
Poniżej możesz zapoznać się z tematami prezentacji.
Szkolenie w formacie SCORM nie jest pierwszym wyborem podczas tworzenia kursu na Moodlu - szczególnie na uczelniach wyższych. Kojarzy się z zamkniętą, trudną do edycji formą czy długimi kursami na 150 slajdów. Ale… SCORM to przecież tylko standard zapisu, a na długo przed eksportem gotowego pliku może dziać się magia! Dlatego zapraszam do przekonania się o bardzo kreatywnym obliczu SCORMa. Pokażę przykłady gier, symulacji czy ćwiczeń, których nie znajdziecie na Moodlu czy w aktywnościach H5P.
Jagoda Adamska, InQuest
Tworzę szkolenia e-learningowe, animacje, grafiki, fotografuję i… nałogowo gram w gry 😊 Na co dzień pracuję we wrocławskiej firmie Inquest, gdzie jestem e-learning developerką. Współtworzyłam m.in. szkolenie dla klientów Biedronki, w którym uczestniczyło ponad 500 tysięcy konsumentów. W tym roku zadebiutowałam jako wykładowca na WSB Merito we Wrocławiu. Pasjonują mnie nowe technologie, sztuczna inteligencja i wykorzystanie mechanik z gier video w edukacji.
„Zróbcie nam z tego e-learning” – mówi klient przekazując prezentację. Nic prostszego – tutaj dodać grafikę, tam animację, na koniec test, co jakiś czas „kliknij, żeby dowiedzieć się więcej”, a może nawet jakaś postać, która poprowadzi uczestnika przez szkolenie. Taki wiecie, przewodnik.
No i mamy e-learning. A właściwie prezentację, tylko jakby ładniejszą i bardziej „interaktywną”. Znaczy w sumie jednak e-learning. Ale czy na pewno?
Opowiem o często pomijanym i niedocenianym etapie projektowania – pomyśle na szkolenie. Jak można to poukładać tak, żeby faktycznie było szkoleniem, a nie tylko interaktywną prezentacją?
Tomasz Alfut, InQuest
„W szkoleniach” pracuję od 18 lat, w e-learningach od niemal 15. Po początkowym zachwycie narzędziami do tworzenia kursów doszedłem do wniosku, że nie można być dobrym we wszystkim. Grafikę zostawiłem więc grafikom, produkcję – developerom, a sam zająłem się projektowaniem, co czynię na co dzień we Wrocławskiej firmie Inquest.
Według statystyk ClickMeeting średni czas wydarzenia w branży edukacyjnej wynosi 100 minut, jednak przeciętny uczestnik wylogowuje się po 79 minutach. I choć to najlepszy wynik, biorąc pod uwagę wszystkie branże, warto powalczyć o pozostałe 21 minut! Jak sprawić, aby uczestnicy sami z własnej woli zechcieli spędzić tak długi czas na webinarze? Jakie są dobre praktyki? Jakie narzędzia mamy do dyspozycji? W trakcie prezentacji pokażę, że proces angażowania uczestników rozpoczyna się jeszcze przed startem wydarzenia i wcale nie musi, a wręcz nie powinien ustawać wraz z jego zakończeniem.
Tomasz Bołcun, ClickMeeting
Od ponad 8 lat związany z branżą webinarów i wydarzeń online. Jako Brand Manager w ClickMeeting jest odpowiedzialny za komunikację marki oraz produktu na rynku polskim oraz zagranicznych. Jest często obecny w webinarach ClickMeeting jako współprowadzący, a także jako prezenter. Współtwórca wielu produkcji wideo zarówno promocyjnych, jak również produktowych i edukacyjnych, w których występuje czasem jako Dr Webinar.
Gdy podejmowaliśmy decyzję o stworzeniu systemu analityki dydaktyki w Akademii WSB, poszukiwaliśmy danych umożlwiających projektowanie procesów edukacyjnych w uczelni w oparciu o dowody. Chcieliśmy zrozumieć mechanizmy uczenia się studentów w konkretnym środowisku edukacyjnym, jakim jest platforma e-learningowa i określić, które z działań nauczyciela rzeczywiście wpływają na skuteczność uczenia się. Potrzebowaliśmy tych danych by zmieniać, dostosowywać, personalizować, optymalizować, automatyzować, dostarczać danych, analizować wzorce, monitorować… Opowiemy o tym, jaki model analityczny powstał i jak w praktyce sprawdzają się nasze założenia z dwóch perspektyw: administratora platformy e-learningowej i nauczyciela - dydaktyka. Pokażemy, z których raportów korzystamy najczęściej, a które „przestrzeliliśmy”. Czy dostarczane w raportach dane wystarczają do zdefiniowania problemów i gdzie dostrzegamy luki. I w końcu, w jaki sposób informacje o tym, jak pracuje nauczyciel – które działania są najbardziej pracochłonne i czasochłonne – pozwalają mu zadbać o swój dobrostan i prowadzą do optymalizacji, np. poprzez automatyzację procesów np. informacji zwrotnych, integrację systemów, wprowadzenie modelu komunikacji ze studentami na platformie Moodle.
Iwona Choncia, Akademia WSB
Instructional Designer portfolio składającym się z setek projektów e-learningowych dla edukacji i biznesu, dydaktyk e-learningu, nauczyciel, praktyk metod i technik uczenia się, autorka programów rozwoju kompetencji społecznych i uczenia się dla uczniów, studentów i nauczycieli. Od niemal dwóch dekad zawodowo poszukuje skutecznych sposobów łączenia nowych technologii, wirtualnej przestrzeni edukacyjnej i środowiska edukacyjnego. Kieruje Centrum Nowoczesnych Metod i Technologii Edukacyjnych Akademii WSB.
Akt I Edyta Detz - koordynatorka grupy TEBuBelfrzy o tym, jak to się zaczęło
Akt II Grzegorz Kaczmarek o pracy i współpracy nie tylko w Strefie nauczyciela
Akt III Marta Tańska o oswajaniu uczniów i matematyki w Moodle'u
Edyta Detz, CRE EDICON
Absolwentka filologii polskiej ze specjalnością wydawniczą na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz studiów podyplomowych z zakresu dziennikarstwa oraz e-learningu. Warsztat redaktora doskonaliła na kursach organizowanych przez Polskie Towarzystwo Książek w Warszawie. Na swoim koncie ma kilkadziesiąt książek zredagowanych w poznańskich wydawnictwach Zysk i S-ka, Poznańskie Studia Polonistyczne, Wydawnictwo PTPN. Redaktor prowadząca miesięczników „Sygnał. Magazyn Wychowawcy” oraz „Przedszkole. Miesięcznik Dyrektora” ukazujących się nakładem Oficyny MM. Copywriterka w agencji reklamowej Projekt 11. Obecnie dyrektorka Wydawnictwa EDICON oraz koordynatorka grupy TEBuBelfrzy. Pasjonatka rozwoju osobistego nieustannie poszukująca nowych wyzwań.
Grzegorz Kaczmarek, TEB Edukacja Poznań
Z wykształcenia informatyk, z zamiłowania nauczyciel w Technikum TEB Edukacja w Poznaniu. Zastępca dyrektora Szkoły Policealnej, instruktor Cisco Networking Academy, wykładowca WSB Merito. Motywuje go praca z aktywnymi uczniami, odkrywanie ich talentów i wskazywanie możliwej ścieżki kariery. Miłośnik pieszych wędrówek, dobrej kuchni i wyzwań informatycznych.
Marta Tańska, TEB Edukacja Gdynia
Absolwentka matematyki na Uniwersytecie Gdańskim. Na swoich lekcjach nie tylko uczy wzorów skróconego mnożenia czy tak bardzo ważnej „delty”, ale również kreatywnego myślenia, analizowania danych oraz podejmowania decyzji. W pracy z uczniami stara się znaleźć czas zarówno na ciężką pracę, jak i na relaks.
Wdrażając lub rozwijając e-learning na uczelni wyższej często koncentrujemy się na doborze najlepszej technologii oraz wypracowaniu skutecznej metodyki. Staramy się wprowadzić dobre praktyki oraz profesjonalnie przeprowadzić wdrożenie. Tymczasem pomimo naszych wysiłków coś umyka, wdrożenie rozwleka się niemiłosiernie, użytkownicy nie chcą korzystać z platformy, władze uczelni są niezadowolone, a wytworzony content wydaje się jakiś nijaki. Zastanawiamy się, czy odpowiednio przeprowadziliśmy szkolenia, wystarczająco dopracowaliśmy metodykę i dokonaliśmy dobrego wyboru technologii. Tymczasem skuteczne przeprowadzanie zmian to w dużej mierze znajomość ludzkiej natury, mechanizmów psychologicznych i kultury organizacyjnej danej uczelni. I właśnie w tym obszarze chciałbym podzielić się z Wami swoimi doświadczeniami.
Łukasz Fojutowski, Fundacja Rozwoju, Edukacji i Technologii
Łukasz Fojutowski – prezes Fundacji Rozwoju, Edukacji i Technologii, doktor nauk ekonomicznych, doświadczony manager i certyfikowany konsultant zarządzania, ekspert w zakresie projektowania strategii i kultury organizacyjnej w organizacjach, doradca w uczelniach wyższych w zakresie strategii rozwoju, projektowania usług edukacyjnych, digitalizacji uczelni oraz wdrażania e-learningu. Współautor nagradzanych interdyscyplinarnych kierunków studiów, programów tutoringowych i mentoringowych oraz innowacyjnych koncepcji kształcenia opartych na ścisłej współpracy z rynkiem pracy. Specjalizuje się w projektowaniu kompleksowych wdrożeń edukacji zdalnej na uczelniach obejmujących technologie LMS, metodyki tworzenia kursów, produkcję kursów video oraz modyfikacje programów studiów w celu maksymalizacji korzyści wdrożenia. Badacz i pasjonat wszystkiego, co związane z rozwijaniem kompetencji oraz edukacją online.
Opowiem historię o smokach. Smoki to rodziny technologii AI, które latają wokół nas. Pierwszy z nich, który się rozpanoszył to GenAI, ale nadlatuje kilkanaście innych... Są niebezpieczne, czy też pozwolą Ci wnieść się na wyżyny efektywności dydaktyki? Wzmacniasz mury swojego zamku? Wychodzisz z zamku i atakujesz smoki nim staną się silniejsze i będzie ich więcej? Czy przytulasz smoka?
Tomasz Jankowski, N&N Group Solutions Sp. z o.o.
Co-Founder & Chief Learning Officer w N&N Group Solutions Sp. z o.o.
Ekspert z zakresu e-learningu, metodyki nauczania i uczenia się osób dorosłych, architekt uczenia się, projektant szkoleń, efektywnych systemów rozwoju kompetencji pracowników, trener. Certyfikowany (ATD, HPLJ) projektant e-learning od 2004 roku, posiadający blisko 30 lat doświadczeń trenerskich.
Z wykształcenia informatyk, ekonomista, absolwent studiów MBA. Projektant około 100 tys. interakcji w szkoleniach e-learning, z których skorzystało kilkadziesiąt tysięcy uczestników. Upowszechnia i stosuje w praktyce dorobek nauki oraz dobre praktyki w dziedzinie nauczania i uczenia się. Projektuje i wdraża e-learning oraz blended learning dla biznesu i na uczelniach wyższych. Współtwórca metodyki transferu kompetencji. Realizował projekty dla różnych organizacji w wielu krajach, w sektorach takich jak: edukacja, handel, transport, energetyka, doradztwo, produkcja, budownictwo, finanse oraz różne gałęzie usług, w tym usług profesjonalnych.
Zajrzymy w paszczę jednej z bestii. Pokażę smoka, który generuje pytania quizowe na podstawie materiałów zgromadzonych w kursie na Moodle. Jaką architekturę ma wtyczka, która wykorzystuje model GPT4o? Jakie wersje tej usługi oferujemy?
Adam Pawełczak, N&N Group Solutions Sp. z o.o.
Co-Founder & Chief Technology Officer w N&N Group Solutions Sp. z o.o.
Jest współzałożycielem firmy N&N Group Solutions dostarczającej kompleksowe usługi dla e-learningu: od organizacji infrastruktury dla platformy, wdrożenia, tworzenia rozszerzeń i integracji z innymi systemami, po produkcję kursów multimedialnych dla biznesu, uczelni i edukacji oraz szkolenia z instructional designu. Od 20 lat koordynuje tworzenie polskiej wersji językowej platformy Moodle. W latach 2003-2022 był odpowiedzialny za wdrożenie i rozwój tej platformy w największej grupie uczelni niepublicznych w kraju (Wyższe Szkoły Bankowe i Dolnośląska Szkoła Wyższa, obecnie Uniwersytet WSB Merito i Uniwersytet Dolnośląski DSW).
AI nie bez podstaw, dla wielu edukatorów jawi się jako zagrożenie dla kreatywnego myślenia i samodzielnej pracy. Rozwój AI niesie ze sobą wiele wyzwań dla projektantów rozwiązań szkoleniowych. Pierwszym jest integracja komponentów AI z materiałami szkoleniowymi w taki sposób, aby właśnie wspierały proces edukacyjny. Drugim to zminimalizowanie ryzyka „halucynacji” algorytmów. Trzecim zaś utrzymanie poziomu flow, jakie niesie kontakt z narzędziami AI. W oparciu o te wyzwania i jeszcze kilka mniejszych postanowiliśmy wyszkolić konsultanta AI jako dodatkowe wsparcie dla uczestników szkolenia. Podczas naszego wystąpienia zdamy relację z naszej pracy. Opowiemy co nam z tego wyszło, jakie napotkaliśmy ograniczenia i jak sobie z nimi poradziliśmy.
Marek Macionga, LLidero
Ma ponad 10 letnie doświadczenie w e-learningu biznesowym i akademickim. Pierwsze projekty realizował jeszcze na studiach UAM w ramach działalności koła naukowego KNHS (szkolenia z tematu przedsiębiorczości dla studentów studiów społecznych). Obecnie zajmuje się testowaniem i wdrażaniem nowych rozwiązań szkoleniowych. Projektuje szkolenia i odpowiada za bezpośrednią współpracą z klientami. Prowadzi szkolenia i konferencje dotyczące nowoczesnych rozwiązań szkoleniowych.
Zapraszamy na case study - od sposobu na sfinansowanie, pomysł, projekt, wyzwania, trudności, aż po końcową realizację i spięcie wszystkiego z platformą Moodle:) Onboarding dla studentów z zagranicy na Uniwersytecie Łódzkim zyskał nowe, bardzo ciekawe narzędzie. Zabierzemy Was w podróż, w czasie której poznacie bliżej projekt, który mamy przyjemność realizować w roku 2024.
Łukasz Kiełbasa, WeLearning
Łukasz Kiełbasa - z e-learningiem związany od 18 lat. Od 8 lat jest współwłaścicielem marki WeLearning gdzie odpowiada za sprzedaż oraz najwyższe standardy obsługi. Najbardziej ceni sobie e-learning, który niesie ze sobą wartość, przekaz, historię, storyteling, angażuje użytkowników skutecznie, jest różnorodny i sprawia, że czas przy nim mija szybko. Specjalizuje się w koncepcjach, storytelingu, wciąga uczestników w światy, które pomagają im zrozumieć i zapamiętać treści. Angażuje się również w rozwój platformy Moodle dbając zawsze o komfort uczestnika systemu. Prywatnie najwierniejszy kibic swoich dzieci (piłka nożna i judo). Uwielbia jazdę motocyklem, piesze wędrówki, tenisa stołowego i grę na gitarze.
Sztuczna inteligencja nie pozostaje bez wpływu na proces tworzenia treści, a tym samym na twórczość pisemną uczniów i studentów. Zapraszamy do udziału w prelekcji, podczas której odpowiemy na następujące pytania: jak uczniowie i studenci postrzegają i wykorzystują narzędzia oparte na GPT? Jakie konsekwencje dla edukacji i uczciwości akademickiej niesie ze sobą powszechne wykorzystanie generatywnej AI? Jakie są rekomendacje i wytyczne dla instytucji edukacyjnych, dotyczące korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia? Jakie metody i narzędzia mogą pomóc nauczycielom i wykładowcom w identyfikacji autorstwa prac pisemnych? Czy detektory wykrywające użycie AI w tekstach są skuteczne? I na koniec: czy AI w kontekście prac pisemnych jest edukatorem czy zagrożeniem, a może jednym i drugim?
Ewelina Kochanowska, Plagiat.pl
Ewelina Kochanowska - z firmą Plagiat.pl związana od 2014 r., obecnie na stanowisku managera działu obsługi i wsparcia klienta. Odpowiedzialna za procesy wdrożeniowe rozwiązań antyplagiatowych dla klientów oraz doradztwo proceduralne. Koordynowała projekt wprowadzenia na rynek usług antyplagiatowych dla wydawców i biznesu. W podejściu projektowym skupia się na potrzebach i doświadczeniach użytkowników systemu, starając się współtworzyć wspierające i intuicyjne w obsłudze rozwiązania. Współpracowała przy realizacji audytu procedur antyplagiatowych wraz z Zespołem Audytorów Fundacji im. Augustina-Jeana Fresnela oraz Fundacji Henriego Bergsona, co podkreśla zaangażowanie w utrzymanie najwyższych standardów etycznych i jakościowych w branży. Absolwentka Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego. Ukończone studia magisterskie koncentrowały się na polityce oświatowej i szkolnictwie wyższym w Polsce i państwach UE. Pasjonatka innowacji w uczeniu się dorosłych i stosowaniu nowych technologii w procesie kształcenia.
Co sprawia, że szkolenie czy materiały edukacyjne stają się naprawdę skuteczne i dostępne dla każdego? Czy to solidny wsad merytoryczny? A może klarowne przedstawienie treści w warstwie graficznej? A może to uwzględnienie rzeczywistych, szczególnych potrzeb osób uczących się? W poszukiwaniu odpowiedzi na te pytania Asia zabierze nas w fascynującą podróż przez świat dostępności cyfrowej. Podzieli się swoim doświadczeniem w projektowaniu i audytowaniu treści edukacyjnych, podpowie jak stworzyć materiały edukacyjne, które będą skuteczne i dostępne dla każdego.
Joanna Ksieniewicz, Educontent
Kobieta wielu zawodów. Jest m.in. metodykiem kształcenia na odległość, projektantem treści edukacyjnych, redaktorem podręczników i publikacji edukacyjnych, trenerem dostępności cyfrowej, kierownikiem projektów, nauczycielem kształcenia zawodowego, specjalistą prawa oświatowego czy inżynierem telekomunikacji. Wszystkie te obszary jej pracy łączy wspólny cel - promowanie edukacji dostępnej cyfrowo. Pomaga nauczycielom, wykładowcom, autorom i specjalistom w tworzeniu skutecznych i dostępnych cyfrowo treści edukacyjnych. Projektuje treści edukacyjne dostosowane do poziomu odbiorcy, a także weryfikuje zgodność materiałów ze standardami dostępności.
Nie masz budżetu, to nie masz problemu. Nie masz też wielkich oczekiwań. Masz budżet, to też nie masz problemu. Masz za to oczekiwania. A jeśli nie masz budżetu, a masz oczekiwania? To masz problem… W tym roku chciałbym opowiedzieć Wam o moich zmaganiach z produkcją gry edukacyjnej, w których muszę połączyć szereg wyzwań: modele psychologiczne, narzędzia pomiarowe, odmienność kulturową sześciu krajów czy wymagania środowiska 3D wpasowanego w ramy strony internetowej. Case study i wiwisekcja w jednym.
Piotr Maczuga, Fundacja Digital Creators
Piotr Maczuga – pisze, nagrywa, szkoli i występuje publicznie, przybliżając temat nowych technologii w edukacji dorosłych. Projektuje studia i inne przestrzenie multimedialne. Współzałożyciel Fundacji Digital Creators.
W trakcie prezentacji, Greg omówi znaczący wpływ sztucznej inteligencji (AI) na edukację, zwracając szczególną uwagę na jej zastosowanie w platformie Moodle. Przeanalizuje rezygnacja Martina Dougiamasa z roli dyrektora generalnego (CEO) Moodle, rozważając, czy jego decyzja była podyktowana chęcią skupienia się na "nowych wyzwaniach" i przekonaniem, że "sztuczna inteligencja będzie odgrywać coraz większą rolę w edukacji". Greg zademonstruje również kilka narzędzi AI na platformie Moodle, które już teraz mogą znacząco ułatwić pracę wykładowców i uczynić nie tylko bardziej angażującym, ale i kreatywnym.
Greg Margas, Enovation
Greg Margas pełni funkcję Business Development Executive w Enovation Solutions, jedynym oficjalnym partnerze Moodle w Polsce. Jego pasja do technologii edukacyjnych i sztucznej inteligencji przekłada się na innowacje w firmie. Jest współautorem książki o sztucznej inteligencji i prowadził kursy "Sztuczna Inteligencja w Zarządzaniu Projektami" oraz "Kompetencje przyszłości" w Wyższej Szkole Bankowej Merito, co podkreśla jego ekspertyzę w tej dziedzinie. Po 16 latach pracy w Irlandii, gdzie zaangażował się w uruchamianie startupów i rozwijanie strategii marketingowych, Greg aktywnie uczestniczy w konferencjach i projektach e-learningowych, wspierając rozwój edukacji cyfrowej.
W prezentacji odpowiemy na powyższe pytanie przedstawiając urzeczywistnioną ideę gamifikacji w postaci gry poważnej. Pokażemy krok po kroku realizację wewnętrznego projektu obejmującego zastosowanie gamifikacji w nauczaniu technologii informacyjnej na kilku kierunkach studiów na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu. Przedstawimy naszą motywację, pracę oraz rezultaty w postaci efektów trojakiego rodzaju – gry poważnej i naszej refleksji z nią związanej oraz odbioru i opinii studentów na temat zaproponowanego przez nas sposobu uczenia się.
Joanna Markowska, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu
Jest hydrologiem, pracownikiem naukowym Instytutu Inżynierii Środowiska Wydziału Inżynierii Środowiska i Geodezji Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu (UPWr). Z zamiłowania i z pasji zawodowej jest e-lerningowcem z ponad 20-letnim doświadczeniem. Z grupą pasjonatów i ekspertów wprowadziła e-learning na UPWr Jej praca badawcza koncentruje się na rozwoju metod i technik stosowanych w społecznym uczeniu się, rozumianym jako możliwość zmiany sytuacji problemowej w sferze gospodarki wodnej. Drugi obszar jej zainteresowań związany jest z uczeniem się w różnych sytuacjach środowiskowych i dydaktycznych. Ceni pracę zespołową jako efektywne podejście do rozwiązywania interdyscyplinarnych problemów zarówno w świecie rzeczywistym, jak i w sytuacji online. Propaguje to podejście pracując ze studentami, podczas zajęć teoretycznych i praktycznych z wykorzystaniem metod nauczania na odległość. Interesują ją gry poważne jako narzędzie dydaktyczne w pracy ze studentami.
Od 2014 roku, wraz z zespołem, promuje nowoczesną edukację organizując cykl konferencji „Cyfryzacja edukacji na uczelniach przyrodniczych” we współpracy z Wydziałem Technologii Informacyjnych Narodowego Uniwersytetu Przyrodniczego i Nauk o Środowisku w Kijowie.
Monika Brząkała, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu
Pracownik Sekcji Kształcenia na Odległość i Nowoczesnych Form Kształcenia Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, certyfikowany e-metodyk, e-nauczyciel. Na co dzień, jako opiekun kursów, zajmuję się wspieraniem nauczycieli akademickich w prowadzeniu swoich przedmiotów na Platformie Kształcenia Zdalnego UPWr przy wykorzystaniu metod i technik kształcenia zdalnego. Wdrażam również w Moodle'a nowych prowadzących z grona nauczycieli akademickich. Zainteresowanie grafiką determinuje skupienie mojej uwagi na obrazie i wzroście efektywności przekazu poprzez jego wykorzystanie. Interesuje mnie, w jaki sposób projektować informację i materiały, ponieważ efektywny przekaz gwarantuje umiejętne zestawienie treści z obrazem, a odpowiednia oprawa wizualna powinna towarzyszyć każdemu przekazowi.
Martyna Burdzy, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu
Specjalistka ds. e-learningu, certyfikowany e-metodyk, opiekunka kursów/tutorka w Sekcji Kształcenia na Odległość i Nowoczesnych Form Kształcenia Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu. Zajmuję się wsparciem technicznym oraz metodycznym nauczycieli akademickich. Prowadzę szkolenia w zakresie kompetencji cyfrowo-pedagogicznych i nowoczesnych technik nauczania. Realizuję w kursach elementy gamifikacji poprzez tworzenie escaperoomów, gdzie proces nauki przeradza się w emocjonującą przygodę. Interesuję się obszarem szeroko rozumianej kultury wizualnej. Jako twórca grafik, aktywnie integruję swoją pasję z pracą zawodową.
Joanna Borowiec-Jaskólska, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu
Jestem e-metodyczką Sekcji Kształcenia na Odległość i Nowoczesnych Form Kształcenia Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu. Od 2021 roku zajmuję się e-learningiem, i od tego czasu pracuję z platformą Moodle jako opiekun kursów/tutor, e-metodyk nauczycieli akademickich. Wspieram i kontroluję proces implementacji treści na platformę. Pomagam rozwijać kompetencje cyfrowo-pedagogiczne prowadząc szkolenia dla nauczycieli m.in. w zakresie metodyki nauczania oraz nowych technologii.
Kamila Pawłowska, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu
Pracownik Sekcji Kształcenia na Odległość i Nowoczesnych Form Kształcenia Uniwersytetu Przyrodniczego. Opiekuję się kursami polskimi i językowymi oraz wspieram nauczycieli w zakresie przygotowania materiałów oraz ich implementowania na platformę kształcenia zdalnego. Wraz z zespołem wdrażam elementy gamifikacji w kursach o różnej tematyce. W wolnym czasie rozwijam wyobraźnię i kreatywność projektując grafikę oraz tworząc ilustracje. Jestem fanką wszelkich quizów sprawdzających wiedzę powszechną, zagadek logicznych, gier słownych i pamięciowych.
Tomasz wyliczy (z dokładnością do 1 centa!) dlaczego opłaca się używać otwartego oprogramowania.
Tomasz Muras, Enovation
Od 13 lat programista Moodle w Enovation. Autor narzędzia do automatyzacji pracy z Moodle - moosh. Hobbystycznie pasjonat programowania, Open Source oraz Linuksa.
Tomasz pokaże, jak łatwo jest przejść na Ciemną Stronę Mocy i zostać hakerem. Umiejętności wymagane do ukończenia kursu: obsługa przeglądarki internetowej (poziom podstawowy).
Tomasz Muras, Enovation
Od 13 lat programista Moodle w Enovation. Autor narzędzia do automatyzacji pracy z Moodle - moosh. Hobbystycznie pasjonat programowania, Open Source oraz Linuksa.
Systemy edukacyjne na całym świecie stoją u progu rewolucyjnej zmiany. Młodzi ludzie obecnie uczący się w szkołach ponadpodstawowych, studiujący i wchodzący na rynek pracy (pokolenie Z) oraz ci, którzy w 2030 roku będą stanowić 85% studentów (pokolenie alfa) funkcjonują inaczej niż poprzednie generacje, nie znają świata bez Internetu, ich naturalną aktywnością jest interakcja z ekranem, a co za tym idzie ze światem. Rozrywka miesza się z uczeniem się, a to drugie coraz częściej zachodzi przypadkowo. Dostęp do modeli językowych opartych o algorytmy sztucznej inteligencji zmienia sposób funkcjonowania szkół i uczelni, wymusza zmianę roli nauczyciela w procesie edukacyjnym i zmiane myslenia w procesie projektowania kursów e-learningowych.
Nadchodzące zmiany to przede wszystkim personalizacja i indywidualizacja uczenia się, haptyka, przypadkowe uczenie się, sieciowanie. Pracodawcy coraz częściej zatrudniają w oparciu o kompetencje, nie o dyplomy, certyfikaty i stopnie. Światowe Forum Ekonomiczne w najnowszym „Report of Jobs” (2023) prezentuje listę 5 kluczowych kompetencji, w tym przywództwo włączające, kreatywne rozwiązywanie problemów, dociekliwość i chęć uczenia się. Czy i jak projektanci procesów uczenia się wspierają osoby uczące się w podnoszeniu tych kompetencji?
Zapraszam do refleksji nad zmianą właśnie zachodzącą w świecie, a co za tym idzie obszarem edukacji dorosłych. Jakie wyzwania stoją dziś przed osobami odpowiedzialnymi za procesy edukacyjne? Jak odpowiedzieć na potrzeby współczesnego świata?
Joanna Mytnik, Politechnika Gdańska
Jestem liderką zespołu Centrum Nowoczesnej Edukacji na Politechnice Gdańskiej (od 2020), biolożką, badaczką, wykładowczynią akademicką (od 1999). Moją pasją jest projektowanie ekosystemów uczenia się w oparciu o najnowsze wyniki badań neuronaukowych i w uważności na potrzeby drugiego człowieka. Fascynuje mnie poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań w obszarze edukacji, moim marzeniem jest wdrożenie realnej zmiany w edukacji w Polsce. Jestem przeciwniczką stopni szkolnych i opresyjnego systemu edukacyjnego. Kluczowe obszary eksperckie: zmiana w edukacji, neuronauki, gamifikacja, active learning, nowe technologie, ocenianie bez stopni, AI w edukacji. Od ponad 25 lat uczę małych, młodych i dorosłych ludzi wykorzystując niestandardowe, autorskie metody i narzędzia, m. in. budując systemy motywacyjne (grywalizację w edukacji w autorskiej wersji stosuję od 2013). Nowe technologie są dla mnie środkiem, nie celem. www.joannamytnik.com
Moje wystąpienie poświęcę ciekawym metodom i narzędziom wykorzystywanym przez nauczycieli przedmiotów artystycznych na studiach na kierunku grafika. Pokażę, że efektywne i możliwe jest prowadzenie zajęć on-line w dyscyplinie sztuk plastycznych. Ponadto przedstawię ciekawe projekty z zakresu wirtualizacji sztuki w kontekście edukacyjnym.
Wiesław Przybyła, Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Wiesław Przybyła – doktor nauk humanistycznych, literaturoznawca, redaktor, edytor, regionalista, popularyzator e-learningu. Zawodowo związany z Akademią Humanistyczno-Ekonomiczną w Łodzi, pracuje na stanowisku prorektora ds. rozwoju i kształcenia zdalnego. Jest autorem publikacji dotyczących bibliologii cyfrowej i informatologii oraz metody projektowej w kształceniu e-learningowym.
A 19 lat?... Mówi się, że w e-learningu kilka lat to cała epoka. Zmieniają się mody, trendy, narzędzia i technologie. Co chwila pojawiają się nowe ejary, wijary, ejaje i inne takie. Kaptiwejty są wypierane przez Artykulejty, Mudle ścigają się z Blekbordami, o Łebcitach już nikt nie pamięta. Coś, co zrobiliśmy wczoraj, pojutrze już trąci myszką.
Dosłownie na tydzień przed tegorocznym MoodleMoot'em Tomek wygrzebał z czeluści internetu mój dawny post na blogu informujący o Pierwszym Polskim MoodleMoocie. Naszło mnie na wspominki i próbowałem sobie przypomnieć, czy miałem wtedy jakąś prezentację. Wprawdzie jej nie znalazłem (może nie miałem?), ale za to znalazłem jeszcze starszy zabytek - moją prezentację z pierwszego MoodleMoot'a na świecie, który Sean Keogh zorganizował w Oxfordzie.
Podczas tegorocznego Polskiego Moota przedstawię tę prezentację jeszcze raz... Slajdy będą te same, co najwyżej komentarze trochę zaktualizowane. Ciekawe, co w niej okaże się nadal przydatne w 2024 roku, a co już się mocno zdezaktualizowało (na pewno oprawa graficzna tak). Zapraszam na wspólną podróż w czasie, do 2005 roku.
Przemysław Stencel (2024), Edukacja-Online.pl
Dydaktyk e-learningu, e-nauczyciel i trener e-nauczycieli. Współorganizator konferencji MoodleMoot PL. Freelancer zajmujący się e-learningiem od 1999 roku, od 2002 roku pracuje z platformą Moodle. Kierował jednostkami e-learningu w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej (obecnie Uniwersytet SWPS), a wcześniej w Wyższej Szkole Lingwistycznej. Członek-Założyciel Stowarzyszenia e-Learningu Akademickiego.
Przemysław Stencel (2005), Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej
Prelegent wspomagający ;-)
Prezentacja będzie poświęcona zagadnieniom inkluzji cyfrowej i dostępności w edukacji oraz technologii. Będziemy się przyglądać jak technologie cyfrowe oparte o TTS mogą pomóc w zniwelowaniu barier w dostępie do nauki i informacji. Prezentacja podkreśla kluczowe znaczenie tworzenia dostępnych platform edukacyjnych oraz narzędzi, które pozwalają na szerokie uczestnictwo osób o różnym stopniu sprawności i z różnych środowisk. Omówimy również praktyczne rozwiązania, które sprzyjają angażowaniu szerszej publiczności w proces edukacji i społeczeństwo cyfrowe. Na zakończenie, przedstawiamy strategie i inicjatywy, które zachęcają do aktywnego uczestnictwa i mogą przyczynić się do zwiększenia równości w dostępie do edukacji. Celem tej prezentacji jest inspirowanie do działania na rzecz bardziej inkluzywnego i dostępnego środowiska cyfrowego.
Łukasz Strenk, ReadSpeaker
Ekspert działający w branży technologicznej z ponad 13-letnim stażem w kreowaniu rozwiązań opartych na technologii konwersji tekstu na mowę (TTS). Specjalizuje się w produktach zwiększających dostępność oraz w narzędziach edukacyjnych.
Po uruchomieniu platformy e-learningowej dowiadujemy się o nowych aktualizacjach. Wtedy zastanawiamy się, jak często aktualizować: co tydzień, co dwa miesiące, czy czekać na nową linię? Aktualizowanie zwykle nie jest trudne, ale może się skomplikować, jeśli wprowadziliśmy zmiany w kodzie źródłowym, szablonach lub dodatkach. Może się też zdarzyć, że potrzebne dodatki przestaną być wspierane w nowej wersji platformy. Czasem trzeba też zaktualizować PHP, bazę danych lub system operacyjny. Wszystkie te czynniki wpływają na to, jak często powinniśmy aktualizować Moodle. Na prezentacji omówię różne aspekty, które decydują o tym, jak często trzeba aktualizować platformę.
Andrzej Szandała, Intersieć
Kierownik projektów e-learningowych i programistycznych. Wdrażaniem platform e-learning zajmuje się od 2005 roku. Uczestniczył w kilkudziesięciu dużych projektach wdrażania platform edukacyjnych dla uczelni wyższych, szkół, firm wielooddziałowych i firm szkoleniowych. Pasjonat dopasowywania talentów do wykonywanej pracy.
Interaktywne multimedia umożliwiają edukację, w której możliwe jest udostępnianie tekstu, dźwięku, obrazu i animacji w każdym miejscu i czasie. Na ile zachęca to uczących się do aktywności zarówno na zajęciach, jak i podczas pracy własnej poza zajęciami? Jak projektować system interakcji między człowiekiem a komputerem, by wspierał uczenie się? Jakie multimedia najczęściej wybierają osoby uczące się i dlaczego są dla nich atrakcyjne? Jak interaktywne multimedia mogą wpływać na zredukowanie kosztów związanych z organizacją procesu kształcenia? Jak dzięki produktom i usługom opartym na nowoczesnych rozwiązaniach technologicznych można zaktywizować często „zmęczonych” nauką uczniów, studentów czy kursantów. Pokażemy przykłady przygotowanych mediów, scenariusze i metodykę, jaka została wypracowana na potrzeby projektu unijnego E-materiały. Zapraszamy na nasze wystąpienie!
Autorzy: Karolina Szczeszek, Barbara Purandare, Anna Smelkowska, Katarzyna Zaorska, Przemysław Keczmer, Agnieszka Karbownik, Marta Jokiel, Maurycy Jankowski, Michał Suchodolski, Magdalena Roszak, Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
Karolina Szczeszek, Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
Pedagog, dydaktyk multimedialny, metodyk kształcenia, certyfikowany e-metodyk, wykładowca w Katedrze Edukacji Medycznej Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu (UMP). Absolwentka studiów podyplomowych prowadzonych w formie e-learning „Nowoczesne Techniki Webowe i Mobilne”. Certyfikowany uczestnik programu E-Learning Instructional Design Certificate oraz programu Kirkpatrick Four Levels Evaluation Bronze Level. Certyfikowany moderator Design Thinking. Członek Stowarzyszenia E-learningu Akademickiego. Od 2022 r. zaangażowana w unijny projekt E-materiały dla branży: opieki zdrowotnej, pomocy społecznej, ochrony bezpieczeństwa osób i mienia na UMP, gdzie pełniła funkcję doradcy metodycznego kształcenia zawodowego.
Barbara Purandare, Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
Pedagog, wykładowca akademicki, tutor, certyfikowany e-nauczyciel, trener umiejętności społecznych, trener rozwoju poznawczego i emocjonalnego dzieci i młodzieży, rekomendowany hipoterapeuta Polskiego Towarzystwa Hipoterapeutycznego, członek Stowarzyszenia E-learningu Akademickiego. Adiunkt dydaktyczny w Zakładzie Terapii Zajęciowej na Wydziale Nauk o Zdrowiu w Uniwersytecie Medycznym w Poznaniu. Prowadzi zajęcia z zakresu pedagogiki, doradztwa zawodowego, hipoterapii, wyróżniona nagrodami “Wykładowca Roku” oraz “Amicus Studentium”. Od kilku lat koordynator projektu „Mały Medyk” Polska Akademia Dzieci w UMP. Interesuje się edukacją alternatywną. Pełnomocnik Dziekana na Wydziale Lekarskim ds. Tutoringu oraz Pełnomocnik Rektora ds. Osób Niepełnosprawnych w UMP.
Magdalena Roszak, Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
Prezes Zarządu Stowarzyszenia E-learningu Akademickiego, Członek Polskiego Towarzystwa Informatycznego, laureatka zespołowej nagrody Ministra Zdrowia 2019 za znaczące osiągnięcia w zakresie działalności dydaktycznej z tytułu aktywności nad innowacyjnym i nowatorskim kształceniem studentów. Członek Zespołu ekspertów Ministra Edukacji Narodowej 2020 do porównania wymaganych efektów uczenia się dla kwalifikacji w kształceniu zdalnym. Kierownik Katedry Informatyki i Statystyki Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu. Prowadzi badania interdyscyplinarne - połączenie nauk medycznych z zastosowaniem informatyki i matematyki. Efektem jest e-learning w zakresie patofizjologii i pierwsze w Polsce wieloletnie badania nad przydatnością e-learningu akademickiego w kształceniu medycznym.
Wymiany wirtualne są słabo znane i praktykowane w akademickiej Polsce, o czym przekonałam się szukając respondentów do badań na temat. Opowiem o tych wymianach, bo zasługują na popularyzację; i o swoich badaniach nad nimi, bo zebrane przeze mnie dane układają się w ciekawy obraz.
Anna Turula, Uniwersytet KEN w Krakowie
Profesor w Instytucie Filologii Angielskiej Uniwersytetu KEN w Krakowie, kierownik Katedry Cyfrowej Edukacji Językowej, Prezes zarządu Fundacji Rozwoju Innowacji Edukacyjnych wIEm oraz zwolenniczka (choć nie fanatyczna) maskulinatywów w czasach, gdy forma językowa definiuje politycznie - tejże tendencji na przekór.
Jesteś dydaktykiem/dydaktyczką, która uważa, że się da czy że się nie da, szczególnie na uczelni technicznej? Dasie i Niedasie rozważają ten problem i pokazują jak używać aplikacji online, aby rozwiązać niektóre z dydaktycznych dylematów, np. motywowanie studentów, ocena rówieśnicza, udzielanie informacji zwrotnej, jednocześnie podnosząc swoje kompetencje cyfrowe. Efektem 'ubocznym' tego projektu jest świetna zabawa i rozkręcanie mediów społecznościowych.
Ewa Zarzycka-Piskorz, Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie
Posiada wieloletnie doświadczenie w nauczaniu, w tym w formie zdalnej przy użyciu moodle i edukacyjnych aplikacji online. Organizatorka i instruktorka na warsztatach dla nauczycieli akademickich. Uczestniczka międzynarodowych projektów edukacyjnych: Małopolska Chmura Edukacyjna (zgamifikowany kurs języka angielskiego zawodowego dla uczniów szkół średnich zawodowych), I-BEE-VR (Teaching English for Professional Purposes in VR Environment), obecnie CUTIE (Competences for University Teaching and Institutional Empowerment). Pracuje w Centrum e-Learningu i Innowacyjnej Dydaktyki AGH jako metodyczka ds. e-learningu.
Renata Iwan, Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie
Z wykształcenie anglistka i wieloletnia pracowniczka Centrum Języków Obcych wykorzystująca nowoczesne technologie w pracy ze studentami. Obecnie metodyczka ds. e-learningu w Centrum e-Learningu i Innowacyjnej Dydaktyki AGH. Zajmuje się projektowaniem i prowadzeniem szkoleń, zarówno online jak i stacjonarnie. Od lat bierze udział w projektach edukacyjnych np. Małopolska Chmura Edukacyjna (nauczanie zawodowego języka angielskiego uczniów średnich szkół zawodowych), I-BEE-VR (Teaching English for Professional Purposes in VR Environment) czy też obecnie CUTIE (Competences for University Teaching and Institutional Empowerment).