Prezentacje
„Czy mi się jeszcze chce?" Źródła motywacji i potrzeby uczestników kursów e-learningowych: perspektywa neuronaukowa
Jakie aspekty wiedzy neuronaukowej są kluczowe w procesie projektowania kursów e-learningowych? Jak zadbać o zaspokojenie potrzeb użytkowników w oparciu o wiedzę dotyczącą działania mózgu i sprawić, by nie porzucali rozpoczętego kursu? Co mówią wyniki badań na temat 10 najważniejszych potrzeb kursantów przeprowadzone przez MIT? Joasia zaprosi nas na wykład interaktywny oparty o dyskusję z uczestnikami konferencji.
Joanna Mytnik, Politechnika Gdańska
Zabij rutynę zanim ona zabije twoje produkty edukacyjne. Kilka sposobów na zbrodnię doskonałą.
Rutyna to sprytny zabójca – na początku udaje profesjonalizm, ale potem sięga po swoją ulubioną broń – nudę. Są na to sposoby. Sławek podzieli się kilkoma podejściami, które wychodzą poza rutynę i pozwalają zaprojektować angażujące produkty edukacyjne, a przy tym same w sobie są wciągające. Chcesz robić szkolenia, które bawią? Baw się robiąc szkolenia (na przykład kartami).
Sławomir Łais, Learning Battle Cards
Dlaczego nie możesz być kosztem, czyli "jak ogarnąć organizację" L&D
Wszystkie instytucje i przedsiębiorstwa stoją w obliczu gwałtownych zmian, które bardziej niż kiedykolwiek wymagają rozwoju. Pracownicy, studenci, uczniowie i wspomagająca ich kadra na wszystkich poziomach muszą szybciej budować nowe kompetencje. Reagować niemal natychmiast. Uczyć się dzisiaj, a jutro stosować.
Niestety obszar szkoleń i rozwoju (L&D) wciąż pozostaje w tyle. Nie nadąża nie dlatego, że nie jest w stanie sprostać wymaganiom, ale ciągle postrzega sam siebie jako centrum kosztów, a nie strategicznie ważny element budujący wartość organizacji.
Piotrek zachęci nas do refleksji na temat tego jak ogarnąć sobie organizację L&D w sposób pokazujący jej wartość, a samego siebie wypromować na zaufanego partnera w rozwoju.
Piotr Peszko, 2EDU
Ułatw swoje życie z mooshem
Jesteś programistą Moodla? Moosh pomoże Ci naprawiać błędy i testować kod. Administratorem? Moosh zautomatyzuje Twoją pracę. Oferujesz wsparcie? Pomoże Ci generować dane i reprodukować problemy. Tomek przedstawi stworzone przez siebie narzędzie, które na pewno przyda się wielu Moodlerom i Moodlerkom.
Tomasz Muras, Enovation
Tworzenie kultury uczenia się
Tworzenie kultury ciągłego uczenia się stanowi kluczowy element rozwoju w każdej dziedzinie, szczególnie w kontekście rosnącej automatyzacji i jej wpływu na rynek pracy. W ramach wykładu zostaną omówione najważniejsze umiejętności, które pozwolą skutecznie przystosować się do wyzwań wynikających z dynamicznie zmieniającego się środowiska pracy i edukacji.
Grzegorz Margas, Enovation
Realizacja wideoszkoleń we współpracy z autorami z niepełnosprawnościami wzroku i ruchu. Dostosowanie ekosystemu realizacji do współpracy z autorami z niepełnosprawnościami.
Czy osoba niewidoma może zrobić szkolenie z pracy w Wordzie? W jaki sposób dostosować animacje, aby były widoczne dla osób niewidomych? Jak zorganizować przestrzeń dla prelegenów poruszających się na wózkach?
W ramach wystąpienia chcemy podzielić się naszym doświadczeniem o tym w jaki sposób dostosowaliśmy warunki pracy, w tym technicznie studia i udostępnianych materiałów wizualnych, do współpracy z trenerami z niepełnosprawnościami ruchu i wzroku. Dzięki naszym zabiegom nasze studio oraz podsyłane materiały do oceny były dla nich w pełni dostępne.
Efektem jest realizacja wideoszkolenia bez zbędnego stresu i poczucia wykluczenia. Za to z poczuciem dobrze wykonanego zadania.
Katarzyna Antkowiak, LLidero
Laura Pawlicka, LLidero
Marek Macionga, LLidero
Rzecz o motywacji, wypaleniu i kulturze uczenia się: refleksje stypendysty ZUS
Wystąpienie będzie opowieścią o tym, że…
Wiecznie prawdziwa jest oczywista oczywistość mówiąca, że w życiu najważniejsza jest motywacja. Motywacją do używania Moodle i innych narzędzi z grupy szeroko rozumianego Technology Enhanced Learning jest lepsze przekazywanie wiedzy i pomoc w uczeniu się. Współcześni studenci mają jednak coraz mniejszą motywację do studiowania - tzw. dropout sięga 40%. Co więcej szkoła nie wyposaża ich w umiejętność samokształcenia, kulturę uczenia się. Ponieważ dla większości nauczycieli podstawowym wynagrodzeniem jest niematerialna satysfakcja, której jest coraz mniej pojawia się syndrom wypalenia zawodowego. Czy istnieje wyjście z tego zaklętego kręgu?
Robert Gajewski, Politechnika Warszawska
Moodlowe (i nie tylko) sztuczki, kruczki i inne wtręty
W tym roku mamy tak wielu wspaniałych prelegentów i prelegentki, że dla mnie już chyba nie wystarczy czasu w programie.
Ale jako współorganizator MoodleMoot'a (nie mówcie Tomkowi, może się nie zorientuje) planuję wtrącać się czasami po niektórych prezentacjach, przedstawiając (mniej lub bardziej) powiązane z nimi "sztuczki i kruczki", pomysły, przemyślenia i wątpliwości...
Przemysław Stencel, Edukacja-Online.pl
Czy istnieje synergia pomiędzy sztuczną inteligencją, szkoleniem Erasmus+ PEER-TRAIN i MoodleCloud? Co o tym sądzi https://chat.openai.com/chat?
Sztuczna inteligencja może być wykorzystana w procesie nauczania i szkolenia, aby zapewnić spersonalizowane podejście do każdego ucznia. Szkolenie Erasmus+ PEER-TRAIN skupia się na rozwijaniu umiejętności nauczycieli i trenerów, którzy pracują z młodzieżą i dorosłymi w obszarze edukacji i szkoleń. Sztuczna inteligencja, szkolenie Erasmus+ PEER-TRAIN i platforma edukacyjna Moodlecloud mogą razem tworzyć synergiczną kombinację, która pozwala na dostosowanie procesu nauczania do indywidualnych potrzeb każdego ucznia, co może przyczynić się do osiągnięcia lepszych wyników w edukacji i szkoleniach.
Anna Grabowska, Politechnika Gdańska
Moodler na Teamsie
Elearning akademicki po pandemii - jeśli w ogóle jest - ma charakter przeważająco synchroniczny. Krótko mówiąc gramy w Teams, z ograniczeniem roli Moodle'a, na co skarżą się moodlerzy z różnych uczelni. W swojej prezentacji, po krótkiej refleksji nad sytuacją, pokażę, jak na Teamsie pracuje ktoś, kto Moodle'i się od lat (2010) i poza Moodlem świata nie widzi (2012), ponieważ już dawno zdecydował, że wystarczy Moodle (2017).
Anna Turula, Fundacja wIEm, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie
Jak AI może pomóc Ci szybciej tworzyć treści do zajęć akademickich i elearningu
Zespół Escola pracuje nad systemem Rekomendera, który może usprawnić tworzenie ćwiczeń do elearningu. Rekomender będzie gotowy pod koniec 2023 i udostępniony bezpłatnie. Jednocześnie już teraz pokażemy jak ChatGPT i inne narzędzia znacznie przyspieszają generowanie treści na platformie typu Moodle czy Wellms i jak można je łatwo wykorzystać, a nawet wmontować w proces tworzenia treści szkoleniowych.
Krzysztof Wojewodzic, Escola S.A.
Maciej Madziński, Escola S.A.
Artur Kobos, Escola S.A.
Jak projektować ćwiczenia oparte na mechanizmach pytań testowych, by uczestnik szkolenia e-learningowego był wspierany, a nie dręczony
Planuję opowiedzieć o rozwiązaniach, które stosuję przy projektowaniu ćwiczeń opracowywanych w Storyline. Skoncentruję się na pokazaniu, jak wykorzystać informację zwrotną do wyjaśnienia problemu, uzupełnienia braków, a także do przełamania nudy i rutyny, które są przekleństwem tzw. szkoleń korporacyjnych.
Joanna Opoka, To Do Media
Ucieczka przed przepaścią albo kolejna nudna prelekcja o AI
Ten opis powstał na dwa miesiące przed wystąpieniem. W czasach, gdy co tydzień otrzymujemy solidną dawkę nowości ze świata sztucznej inteligencji, nowych narzędzi i praktycznych zastosowań, możemy się spodziewać, że do czerwca AI: a) przejmie kontrolę nad światem, b) doprowadzi do zagłady ludzkości. A może po prostu wpisze się w nasze życie zawodowe i prywatne.
W tym krótkim wystąpieniu chcę pokazać Wam przykłady praktycznych zastosowań sztucznej inteligencji w mojej pracy, które są możliwe dzięki nie całkiem oczywistym czy popularnym narzędziom. Już teraz korzystam sporo i chcę podzielić się z Wami niektórymi pomysłami oraz pokazać efekty w praktyce. I, uwaga, na szczęście nie będzie nic o ChatGTP.
Piotr Maczuga, Fundacja Digital Creators
Nie pies, ni wydra - czyli hybryd(d)a. Opowieść o wprowadzaniu formy hybrydowej kształcenia na salony edukacyjne młodego Uniwersytetu
Podzielę się uwagami na temat wprowadzenia w mojej Uczelni nowej formuły zajęć ćwiczeniowych - hybrydy, rozumianej jako możliwość udziału studentów w ćwiczeniach w murach Uczelni bądź w formie zdalnej. Wyjaśnię, co to oznacza dla studentów, dla wykładowców oraz dla Uczelni. Zderzę model teoretyczny pomysłu z jego praktyczną implementacją i podzielę się pierwszymi refleksjami.
Mirosław Zientarski, Uniwersytet WSB Merito w Toruniu
Jak zmienić nudny wykład w inspirujące cyfrowe doświadczenie edukacyjne?
Co to znaczy "inspirujący wykład" online? Dlaczego tradycyjna formuła „gadającej głowy” już się nie sprawdza? Czego potrzebują studenci, aby uczyć się także na wykładach.
Pokażemy matrycę e-wykładu na Moodle, którą stworzyliśmy w Centrum Nowoczesnych Metod i Technologii Edukacyjnych. Narzędzie to pomaga zmienić tradycyjny wykład w dynamiczne, interaktywne doświadczenia edukacyjne, odpowiadające na potrzeby współczesnego studenta.
Iwona Choncia, Akademia WSB
Joanna Grochala, Akademia WSB
"Czego wciąż mi brak?" czyli o projektowaniu i testowaniu UX w e-learningu
Chciałabym podzielić się doświadczeniem... a może zaprojektować doświadczenie? Czy tak się da? Opowiem o pracy zespołu projektowego UX, o realiach wdrożenia i o tym jak dorośli uczący się praktycy mogą przewrócić uporządkowany świat nauczyciela akademickiego.
Anna Bąkała, Accenture, Uniwersytet Łódzki
Czego chcą się dowiedzieć klienci edukacyjni i biznesowi od Moodla
Podczas konferencji Adam przedstawi swoje doświadczenia z pracy nad dedykowanymi systemami raportowania i analityki – czego chcą się dowiedzieć klienci edukacyjni i biznesowi od Moodla, i jak im tą wiedzę dostarczamy.
Adam Pawełczak, N&N Group Solutions
Transkrypcja jako proces i element projektowania dostępnych materiałów
Transkrypcja jest jednym z działań, przyczyniających się do zwiększenia dostępności materiałów oraz przełamywania barier w uczeniu się. Podzielę się z Wami doświadczeniem związanym z realizowanym w Centrum e-Learningu i Innowacyjnej Dydaktyki AGH projektem transkrypcji webinarów i filmów edukacyjnych. Przedstawię etapy procesu transkrypcji, narzędzia (płatne i bezpłatne) umożliwiające jego realizację, trudności związane z obróbką i korektą oraz dobre praktyki transkrypcji, jakie wypracowaliśmy w trakcie realizacji projektu. Przy okazji zwrócę Waszą uwagę na funkcje powszechnie znanych narzędzi, umożliwiających transkrypcję i przygotowanie cyfrowo dostępnych materiałów.
W podsumowaniu przejdziemy dodatkowo do krótkiej refleksji nt. uniwersalnego projektowania w edukacji (ang. Universal Design for Learning).
Marta Stąporek, Akademia Górniczo-Hutnicza
Quo vadis Moodle? - zbiór refleksji o tym jak włączyć Moodle w proces dydaktyczny
Trochę na fali obserwacji związanych z tym, że często nie dostrzegamy potencjału Moodle w procesie edukacji (co widoczne jest szczególnie po zakończeniu pandemii), tj. myślimy o platformie oraz tworzonych na niej kursach najczęściej jako o narzędziu asynchronicznym, coś jak repozytorium materiałów dydaktycznych różnej jakości vs miejsce do przesyłania zadań przez studentów. Jeśli kształcenie synchroniczne to pokoje webinarowe (w przypadku distance learning) lub sale wykładowe i ćwiczeniowe jeśli prowadzimy zajęcia w kontakcie. A ja chciałabym opowiedzieć jak tworzyć swoistą hybrydę (lub hydrę ewentualnie efemerydę), czyli jak włączać Moodle do zajęć stacjonarnych, a przy okazji jak zachęcić studentów, aby do kursów na Moodle systematycznie wracali.
Anna Grygoruk, Uniwersytet WSB Merito w Toruniu
Jak zorganizować konferencję z kilkoma panelami równocześnie? Online i hybrydowo
W dzisiejszych czasach, kiedy wiele wydarzeń odbywa się online, organizacja konferencji online lub hybrydowej nie jest już tak trudna jak kiedyś, ale nadal wymaga starannego przygotowania i przede wszystkim odpowiednich narzędzi. Opowiem, jak przy pomocy ClickConference zorganizować konferencję online lub hybrydową, w ramach której będą mieć miejsce trzy panele równocześnie, dostępne będzie wirtualne lobby oraz system sprzedaży biletów.
Tomasz Bołcun, ClickMeeting
Gdzie w "mudlach" mieszka metodyka nauczania i dlaczego bez niej Sowie trudno się żyje?
Podzielę się tym, co z zakresu metodyki może pomóc kadrze akademickiej stworzyć lepsze kursy - w tym rubrics, struktury aktywności i zasobów oraz jak stosować konteksty i wykorzystać transfer uczenia się (perseverance; learning transfer), jaki feedback jest wartościowy, jak wykorzystać rozłożenie uczenia się w czasie (spacing) i stwarzać warunki do przywoływania informacji z pamięci (retrival practice), jak kierować uwagą (guiding attention) i tworzyć momenty potrzeby uczenia się (exposure; moments that matter).
Tomasz Jankowski, N&N Group Solutions
Multimedialne i interaktywne materiały w kształceniu zawodów dla branży medycznej - to już się dzieje!
W jaki sposób projektujemy teraz interaktywne zasoby kształcąc w branży medycznej? Czy są one standardem, kiedy tak się stanie? Co decyduje o ich wdrożeniu i jak przyspieszyć ten proces? Które typy multimediów są koniecznością już dziś w edukacji medycznej, a które muszą nieco poczekać na bardziej doświadczonych dostawców wiedzy? Na te pytania odpowie Zespół realizujący projekt unijny E-materiały z doświadczeniem w roli autora merytoryki, metodyka, koordynatora zespołu branżowego z osobowościami na co dzień pracującymi w kształceniu akademickim ze świata nauk o zdrowiu oraz nauk farmaceutycznych. Pokażemy przykłady przygotowanych mediów, scenariusze i metodykę, jaka została wypracowana. Musisz być na naszej prezentacji, zapraszamy!
(Autorzy streszczenia, Zespół realizujący projekt unijny E-materiały: Anna Smelkowska, Sabina Siwiec, Barbara Purandare, Katarzyna Zaorska, Marta Jokiel, Przemysław Keczmer, Agnieszka Karbownik, Karolina Szczeszek, Maurycy Jankowski, Krzysztof Sienicki, Magdalena Roszak)
Anna Smelkowska, Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
Magdalena Roszak, Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
ReadSpeaker dla Moodle
Zwiększenie dostępności treści na platformie Moodle dla wszystkich uczniów.
Łukasz Strenk, ReadSpeaker
Dylematy edukatora
Postęp technologiczny od zawsze pociągał za sobą dyskusje o sposobie nauczania. Jeszcze nie tak dawno aktualne było pytanie czy pozwolić uczniom na używanie kalkulatorów. W jaki sposób rozwój technologii wpłynął na sposób uczenia się obecnego młodego pokolenia oraz na sposoby uniknięcia konieczności nauki? Krótka opowieść o różnicach pomiędzy pokoleniami cyfrowych imigrantów i cyfrowych tubylców oraz o postrzeganiu przez młodych własności intelektualnej i uczciwości akademickiej.
Anna Słowińska, Plagiat.pl
Hrabalu Ty mój
Z twórczością Bohumila Hrabala spotkałem się już jako młody chłopiec, który z zapartym tchem oglądał czarno-białe filmy w reżyserii Jirzego Menzla: "Pociągi pod specjalnym nadzorem", "Postrzyżyny". Zachwyciłem się ukazanym w nich nie istniejącym już niestety światem małych miasteczek i historii ludzi w nich żyjących. A potem była już cała spuścizna twórczości tego genialnego Czecha.
Spektakl "Hrabalu Ty mój" to mój osobisty hołd złożony temu pisarzowi.
Hrabal jako dziecko, Hrabal jako młodzieniec, Hrabal jako starzec.
Główną ideą spektaklu są słowa pisarza, w których precyzuje swoją filozofię życiową: "Najważniejsze w życiu to wyrobić w sobie zachwyt nad widzialnym światem. Nad przyrodą, naturą nad ludzkimi losami...".
Będzie to opowieść o życiu Hrabala, okraszona dużą dawką humoru. Bo kto jak kto, ale Hrabal często śmiał się z samego siebie i innych ludzi.
Zapraszam Państwa na podróż do małego miasteczka...
Wojtek Kowalski