Program - poniedziałek 17 czerwca
9:00-10:00 rejestracja oraz spotkania ze starymi znajomymi i (jeszcze) nieznajomymi
Pierwsza okazja do rozmów przy kawie i kanapkach. Pamiętajcie też, żeby odebrać swoje identyfikatory i pakiety konferencyjne.
10:00-12:00 sesja A
Powitanie i rozpoczęcie konferencji - Tomasz Walasek, Przemysław Stencel (MoodleMoot.pl)
Jak wdrażać, żeby wdrożyć, czyli nie samą technologią i metodyką żyje człowiek - Łukasz Fojutowski
Wdrażając lub rozwijając e-learning na uczelni wyższej często koncentrujemy się na doborze najlepszej technologii oraz wypracowaniu skutecznej metodyki. Staramy się wprowadzić dobre praktyki oraz profesjonalnie przeprowadzić wdrożenie. Tymczasem pomimo naszych wysiłków coś umyka, wdrożenie rozwleka się niemiłosiernie, użytkownicy nie chcą korzystać z platformy, władze uczelni są niezadowolone, a wytworzony content wydaje się jakiś nijaki. Zastanawiamy się, czy odpowiednio przeprowadziliśmy szkolenia, wystarczająco dopracowaliśmy metodykę i dokonaliśmy dobrego wyboru technologii. Tymczasem skuteczne przeprowadzanie zmian to w dużej mierze znajomość ludzkiej natury, mechanizmów psychologicznych i kultury organizacyjnej danej uczelni. I właśnie w tym obszarze chciałbym podzielić się z Wami swoimi doświadczeniami.
Łukasz Fojutowski, Fundacja Rozwoju, Edukacji i Technologii
Według statystyk ClickMeeting średni czas wydarzenia w branży edukacyjnej wynosi 100 minut, jednak przeciętny uczestnik wylogowuje się po 79 minutach. I choć to najlepszy wynik, biorąc pod uwagę wszystkie branże, warto powalczyć o pozostałe 21 minut! Jak sprawić, aby uczestnicy sami z własnej woli zechcieli spędzić tak długi czas na webinarze? Jakie są dobre praktyki? Jakie narzędzia mamy do dyspozycji? W trakcie prezentacji pokażę, że proces angażowania uczestników rozpoczyna się jeszcze przed startem wydarzenia i wcale nie musi, a wręcz nie powinien ustawać wraz z jego zakończeniem.
Tomasz Bołcun, ClickMeeting
W trakcie prezentacji, Greg omówi znaczący wpływ sztucznej inteligencji (AI) na edukację, zwracając szczególną uwagę na jej zastosowanie w platformie Moodle. Przeanalizuje rezygnacja Martina Dougiamasa z roli dyrektora generalnego (CEO) Moodle, rozważając, czy jego decyzja była podyktowana chęcią skupienia się na "nowych wyzwaniach" i przekonaniem, że "sztuczna inteligencja będzie odgrywać coraz większą rolę w edukacji". Greg zademonstruje również kilka narzędzi AI na platformie Moodle, które już teraz mogą znacząco ułatwić pracę wykładowców i uczynić nie tylko bardziej angażującym, ale i kreatywnym.
Greg Margas, Enovation
Czy smoki zmienią system edukacji w Polsce? - Tomasz Jankowski
Opowiem historię o smokach. Smoki to rodziny technologii AI, które latają wokół nas. Pierwszy z nich, który się rozpanoszył to GenAI, ale nadlatuje kilkanaście innych... Są niebezpieczne, czy też pozwolą Ci wnieść się na wyżyny efektywności dydaktyki? Wzmacniasz mury swojego zamku? Wychodzisz z zamku i atakujesz smoki nim staną się silniejsze i będzie ich więcej? Czy przytulasz smoka?
Tomasz Jankowski, N&N Group Solutions Sp. z o.o.
12:00-12:30 pogaduchy przy kawie
Ciasteczka też się znajdą :-)
12:30-14:30 sesja B
O jednym takim smoku – AI Questions Generator… - Adam Pawełczak
Zajrzymy w paszczę jednej z bestii. Pokażę smoka, który generuje pytania quizowe na podstawie materiałów zgromadzonych w kursie na Moodle. Jaką architekturę ma wtyczka, która wykorzystuje model GPT4o? Jakie wersje tej usługi oferujemy?
Adam Pawełczak, N&N Group Solutions Sp. z o.o.
Czy często trzeba aktualizować Moodle, aby było bezpieczne? - Andrzej Szandała
Po uruchomieniu platformy e-learningowej dowiadujemy się o nowych aktualizacjach. Wtedy zastanawiamy się, jak często aktualizować: co tydzień, co dwa miesiące, czy czekać na nową linię? Aktualizowanie zwykle nie jest trudne, ale może się skomplikować, jeśli wprowadziliśmy zmiany w kodzie źródłowym, szablonach lub dodatkach. Może się też zdarzyć, że potrzebne dodatki przestaną być wspierane w nowej wersji platformy. Czasem trzeba też zaktualizować PHP, bazę danych lub system operacyjny. Wszystkie te czynniki wpływają na to, jak często powinniśmy aktualizować Moodle. Na prezentacji omówię różne aspekty, które decydują o tym, jak często trzeba aktualizować platformę.
Andrzej Szandała, Intersieć
Prezentacja będzie poświęcona zagadnieniom inkluzji cyfrowej i dostępności w edukacji oraz technologii. Będziemy się przyglądać jak technologie cyfrowe oparte o TTS mogą pomóc w zniwelowaniu barier w dostępie do nauki i informacji. Prezentacja podkreśla kluczowe znaczenie tworzenia dostępnych platform edukacyjnych oraz narzędzi, które pozwalają na szerokie uczestnictwo osób o różnym stopniu sprawności i z różnych środowisk. Omówimy również praktyczne rozwiązania, które sprzyjają angażowaniu szerszej publiczności w proces edukacji i społeczeństwo cyfrowe. Na zakończenie, przedstawiamy strategie i inicjatywy, które zachęcają do aktywnego uczestnictwa i mogą przyczynić się do zwiększenia równości w dostępie do edukacji. Celem tej prezentacji jest inspirowanie do działania na rzecz bardziej inkluzywnego i dostępnego środowiska cyfrowego.
Łukasz Strenk, ReadSpeaker
Automatyzacja kreatywności - Ewelina Kochanowska
Sztuczna inteligencja nie pozostaje bez wpływu na proces tworzenia treści, a tym samym na twórczość pisemną uczniów i studentów. Zapraszamy do udziału w prelekcji, podczas której odpowiemy na następujące pytania: jak uczniowie i studenci postrzegają i wykorzystują narzędzia oparte na GPT? Jakie konsekwencje dla edukacji i uczciwości akademickiej niesie ze sobą powszechne wykorzystanie generatywnej AI? Jakie są rekomendacje i wytyczne dla instytucji edukacyjnych, dotyczące korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia? Jakie metody i narzędzia mogą pomóc nauczycielom i wykładowcom w identyfikacji autorstwa prac pisemnych? Czy detektory wykrywające użycie AI w tekstach są skuteczne? I na koniec: czy AI w kontekście prac pisemnych jest edukatorem czy zagrożeniem, a może jednym i drugim?
Ewelina Kochanowska, Plagiat.pl
Panie, w e-learningu 3 lata to cała epoka! - Przemysław Stencel (2024), Przemysław Stencel (2005)
A 19 lat?... Mówi się, że w e-learningu kilka lat to cała epoka. Zmieniają się mody, trendy, narzędzia i technologie. Co chwila pojawiają się nowe ejary, wijary, ejaje i inne takie. Kaptiwejty są wypierane przez Artykulejty, Mudle ścigają się z Blekbordami, o Łebcitach już nikt nie pamięta. Coś, co zrobiliśmy wczoraj, pojutrze już trąci myszką.
Dosłownie na tydzień przed tegorocznym MoodleMoot'em Tomek wygrzebał z czeluści internetu mój dawny post na blogu informujący o Pierwszym Polskim MoodleMoocie. Naszło mnie na wspominki i próbowałem sobie przypomnieć, czy miałem wtedy jakąś prezentację. Wprawdzie jej nie znalazłem (może nie miałem?), ale za to znalazłem jeszcze starszy zabytek - moją prezentację z pierwszego MoodleMoot'a na świecie, który Sean Keogh zorganizował w Oxfordzie.
Podczas tegorocznego Polskiego Moota przedstawię tę prezentację jeszcze raz... Slajdy będą te same, co najwyżej komentarze trochę zaktualizowane. Ciekawe, co w niej okaże się nadal przydatne w 2024 roku, a co już się mocno zdezaktualizowało (na pewno oprawa graficzna tak). Zapraszam na wspólną podróż w czasie, do 2005 roku.
Przemysław Stencel (2024), Edukacja-Online.pl
Przemysław Stencel (2005), Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej
14:30-15:30 rozmowy przy obiedzie
15:30-17:00 sesja C
Sesja C odbywać się będzie w podziale na dwie sale, czekają nas więc trudne wybory... :-)
sala 1
Wymiany wirtualne jako przestrzeń wyjątku - Anna Turula
Wymiany wirtualne są słabo znane i praktykowane w akademickiej Polsce, o czym przekonałam się szukając respondentów do badań na temat. Opowiem o tych wymianach, bo zasługują na popularyzację; i o swoich badaniach nad nimi, bo zebrane przeze mnie dane układają się w ciekawy obraz.
Anna Turula, Uniwersytet KEN w Krakowie
Kiedy e-learning spotyka sztukę - Wiesław Przybyła
Moje wystąpienie poświęcę ciekawym metodom i narzędziom wykorzystywanym przez nauczycieli przedmiotów artystycznych na studiach na kierunku grafika. Pokażę, że efektywne i możliwe jest prowadzenie zajęć on-line w dyscyplinie sztuk plastycznych. Ponadto przedstawię ciekawe projekty z zakresu wirtualizacji sztuki w kontekście edukacyjnym.
Wiesław Przybyła, Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Relacja z pracy rozwojowej nad wdrożeniem konsultanta AI do kursu e-learningowego - Marek Macionga
AI nie bez podstaw, dla wielu edukatorów jawi się jako zagrożenie dla kreatywnego myślenia i samodzielnej pracy. Rozwój AI niesie ze sobą wiele wyzwań dla projektantów rozwiązań szkoleniowych. Pierwszym jest integracja komponentów AI z materiałami szkoleniowymi w taki sposób, aby właśnie wspierały proces edukacyjny. Drugim to zminimalizowanie ryzyka „halucynacji” algorytmów. Trzecim zaś utrzymanie poziomu flow, jakie niesie kontakt z narzędziami AI. W oparciu o te wyzwania i jeszcze kilka mniejszych postanowiliśmy wyszkolić konsultanta AI jako dodatkowe wsparcie dla uczestników szkolenia. Podczas naszego wystąpienia zdamy relację z naszej pracy. Opowiemy co nam z tego wyszło, jakie napotkaliśmy ograniczenia i jak sobie z nimi poradziliśmy.
Marek Macionga, LLidero
Interaktywne multimedia umożliwiają edukację, w której możliwe jest udostępnianie tekstu, dźwięku, obrazu i animacji w każdym miejscu i czasie. Na ile zachęca to uczących się do aktywności zarówno na zajęciach, jak i podczas pracy własnej poza zajęciami? Jak projektować system interakcji między człowiekiem a komputerem, by wspierał uczenie się? Jakie multimedia najczęściej wybierają osoby uczące się i dlaczego są dla nich atrakcyjne? Jak interaktywne multimedia mogą wpływać na zredukowanie kosztów związanych z organizacją procesu kształcenia? Jak dzięki produktom i usługom opartym na nowoczesnych rozwiązaniach technologicznych można zaktywizować często „zmęczonych” nauką uczniów, studentów czy kursantów. Pokażemy przykłady przygotowanych mediów, scenariusze i metodykę, jaka została wypracowana na potrzeby projektu unijnego E-materiały. Zapraszamy na nasze wystąpienie!
Autorzy: Karolina Szczeszek, Barbara Purandare, Anna Smelkowska, Katarzyna Zaorska, Przemysław Keczmer, Agnieszka Karbownik, Marta Jokiel, Maurycy Jankowski, Michał Suchodolski, Magdalena Roszak, Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
Karolina Szczeszek, Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
Barbara Purandare, Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
Magdalena Roszak, Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
sala 2
Zanim wyprodukujemy szkolenie – czyli po co nam ID? - Tomasz Alfut
„Zróbcie nam z tego e-learning” – mówi klient przekazując prezentację. Nic prostszego – tutaj dodać grafikę, tam animację, na koniec test, co jakiś czas „kliknij, żeby dowiedzieć się więcej”, a może nawet jakaś postać, która poprowadzi uczestnika przez szkolenie. Taki wiecie, przewodnik.
No i mamy e-learning. A właściwie prezentację, tylko jakby ładniejszą i bardziej „interaktywną”. Znaczy w sumie jednak e-learning. Ale czy na pewno?
Opowiem o często pomijanym i niedocenianym etapie projektowania – pomyśle na szkolenie. Jak można to poukładać tak, żeby faktycznie było szkoleniem, a nie tylko interaktywną prezentacją?
Tomasz Alfut, InQuest
Akt I Edyta Detz - koordynatorka grupy TEBuBelfrzy o tym, jak to się zaczęło
Akt II Grzegorz Kaczmarek o pracy i współpracy nie tylko w Strefie nauczyciela
Akt III Marta Tańska o oswajaniu uczniów i matematyki w Moodle'u
Edyta Detz, CRE EDICON
Grzegorz Kaczmarek, TEB Edukacja Poznań
Marta Tańska, TEB Edukacja Gdynia
Co sprawia, że szkolenie czy materiały edukacyjne stają się naprawdę skuteczne i dostępne dla każdego? Czy to solidny wsad merytoryczny? A może klarowne przedstawienie treści w warstwie graficznej? A może to uwzględnienie rzeczywistych, szczególnych potrzeb osób uczących się? W poszukiwaniu odpowiedzi na te pytania Asia zabierze nas w fascynującą podróż przez świat dostępności cyfrowej. Podzieli się swoim doświadczeniem w projektowaniu i audytowaniu treści edukacyjnych, podpowie jak stworzyć materiały edukacyjne, które będą skuteczne i dostępne dla każdego.
Joanna Ksieniewicz, Educontent
Jak zostać hakerem? (5-minutowy kurs) - Tomasz Muras
Tomasz pokaże, jak łatwo jest przejść na Ciemną Stronę Mocy i zostać hakerem. Umiejętności wymagane do ukończenia kursu: obsługa przeglądarki internetowej (poziom podstawowy).
Tomasz Muras, Enovation
17:00 zdjęcie
Zapraszamy na wspólne zdjęcie przed hotelem. To jest jedyna chwila w czasie konferencji, kiedy nie zachęcamy do rozmów (bo niefajnie wyjdziecie na zdjęciu).
17:30-19:30 warsztaty / planszówki
Na warsztaty i planszówki obowiązywały zapisy.
Warsztaty z myślenia wizualnego z Kwadraciakami® - Agnieszka Halama
Myślenie wizualne jest narzędziem zwiększającym kreatywność, poprawiającym komunikację, podnosząc atrakcyjność wystąpień publicznych i ułatwiające uczenie się oraz zapamiętywanie.
Na warsztatach:
- poznasz podstawy teoretyczne koncepcji,
- upewnisz się, że visual thinking ma nieograniczone zastosowanie,
- zapełnisz swój przybornik znakami, dzięki którym możliwe będzie kodowanie każdej informacji,
- w doświadczaniu myślenia wizualnego pomocne będą Ci narzędzia do rysowania, które będziesz mieć okazję wypróbować podczas zajęć,
- nauczysz się wykorzystywać kolor, rodzaj i grubość kreski, przestrzeń itp. do wzmacniania przekazu,
- będziesz delektować się prostymi ćwiczeniami, umożliwiającymi zapis graficzny skomplikowanych pojęć,
- wypróbujesz w grupie innych uczestników kodowanie obszerniejszych informacji,
- stworzysz własną kolekcję ikon do wykorzystania w codziennej pracy, poznasz główne zasady decydujące o tym, że rysunek jest czytelny, schludny i prosty w wykonaniu,
- poznasz wiele sposobów na narysowanie człowieka i wybierzesz swój ulubiony,
- nabędziesz wiedzę i umiejętności związane z budowaniem skutecznej komunikacji.
Agnieszka Halama, Szkoła Praktyków Wizualnych
planszówki dla introwertyków - Tomasz Muras
Tomek zaprasza na granie w planszówki dla introwertyków. Spotykamy się w małej grupie - do 16 osób. Same gry (będą planszówki, karcianki, kości - coś dobierzemy) nie będą trudne - chodzi raczej o to, żeby przyjemnie spędzić 2 godziny i zapoznać się ze sobą.
W razie gdyby samo granie nie wystarczyło do socjalizacji, to przemycimy również butelkę wina!
Tomasz Muras, Enovation
20:00-???? gadka szmatka przy grillu
Kolejna okazja do rozmów. Podczas grilla sponsorzy opowiedzą też krótko o nagrodach, które przygotowali na wtorkowy konkurs.