Program - wtorek 18 czerwca


8:30-11:00 ploteczki podczas spaceru po Jurze

Niespieszny spacer do Skał Rzędkowickich połączony z rozmowami o Moodle'u, E-learningu, Życiu, Wszechświecie i całej reszcie. Spacer zaczynamy punktualnie o godzinie 8:30 na parkingu w Rzędkowicach, do którego dojeżdżamy (7 minut) własnymi samochodami. Więcej informacji na temat spaceru.


11:30-12:45 sesja D

Sesja D odbywać się będzie w podziale na dwie sale, więc znowu będziemy doskonalić się w dokonywaniu wyborów... :-)


sala 1

Tomasz wyliczy (z dokładnością do 1 centa!) dlaczego opłaca się używać otwartego oprogramowania.


image

Tomasz Muras, Enovation


Od 13 lat programista Moodle w Enovation. Autor narzędzia do automatyzacji pracy z Moodle - moosh. Hobbystycznie pasjonat programowania, Open Source oraz Linuksa.


Gdy podejmowaliśmy decyzję o stworzeniu systemu analityki dydaktyki w Akademii WSB, poszukiwaliśmy danych umożlwiających projektowanie procesów edukacyjnych w uczelni w oparciu o dowody. Chcieliśmy zrozumieć mechanizmy uczenia się studentów w konkretnym środowisku edukacyjnym, jakim jest platforma e-learningowa i określić, które z działań nauczyciela rzeczywiście wpływają na skuteczność uczenia się. Potrzebowaliśmy tych danych by zmieniać, dostosowywać, personalizować, optymalizować, automatyzować, dostarczać danych, analizować wzorce, monitorować… Opowiemy o tym, jaki model analityczny powstał i jak w praktyce sprawdzają się nasze założenia z dwóch perspektyw: administratora platformy e-learningowej i nauczyciela - dydaktyka. Pokażemy, z których raportów korzystamy najczęściej, a które „przestrzeliliśmy”. Czy dostarczane w raportach dane wystarczają do zdefiniowania problemów i gdzie dostrzegamy luki. I w końcu, w jaki sposób informacje o tym, jak pracuje nauczyciel – które działania są najbardziej pracochłonne i czasochłonne – pozwalają mu zadbać o swój dobrostan i prowadzą do optymalizacji, np. poprzez automatyzację procesów np. informacji zwrotnych, integrację systemów, wprowadzenie modelu komunikacji ze studentami na platformie Moodle.


image

Iwona Choncia, Akademia WSB


Instructional Designer portfolio składającym się z setek projektów e-learningowych dla edukacji i biznesu, dydaktyk e-learningu, nauczyciel, praktyk metod i technik uczenia się, autorka programów rozwoju kompetencji społecznych i uczenia się dla uczniów, studentów i nauczycieli. Od niemal dwóch dekad zawodowo poszukuje skutecznych sposobów łączenia nowych technologii, wirtualnej przestrzeni edukacyjnej i środowiska edukacyjnego. Kieruje Centrum Nowoczesnych Metod i Technologii Edukacyjnych Akademii WSB.


W prezentacji odpowiemy na powyższe pytanie przedstawiając urzeczywistnioną ideę gamifikacji w postaci gry poważnej. Pokażemy krok po kroku realizację wewnętrznego projektu obejmującego zastosowanie gamifikacji w nauczaniu technologii informacyjnej na kilku kierunkach studiów na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu. Przedstawimy naszą motywację, pracę oraz rezultaty w postaci efektów trojakiego rodzaju – gry poważnej i naszej refleksji z nią związanej oraz odbioru i opinii studentów na temat zaproponowanego przez nas sposobu uczenia się.


image

Joanna Markowska, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu


Jest hydrologiem, pracownikiem naukowym Instytutu Inżynierii Środowiska Wydziału Inżynierii Środowiska i Geodezji Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu (UPWr). Z zamiłowania i z pasji zawodowej jest e-lerningowcem z ponad 20-letnim doświadczeniem. Z grupą pasjonatów i ekspertów wprowadziła e-learning na UPWr Jej praca badawcza koncentruje się na rozwoju metod i technik stosowanych w społecznym uczeniu się, rozumianym jako możliwość zmiany sytuacji problemowej w sferze gospodarki wodnej. Drugi obszar jej zainteresowań związany jest z uczeniem się w różnych sytuacjach środowiskowych i dydaktycznych. Ceni pracę zespołową jako efektywne podejście do rozwiązywania interdyscyplinarnych problemów zarówno w świecie rzeczywistym, jak i w sytuacji online. Propaguje to podejście pracując ze studentami, podczas zajęć teoretycznych i praktycznych z wykorzystaniem metod nauczania na odległość. Interesują ją gry poważne jako narzędzie dydaktyczne w pracy ze studentami.

Od 2014 roku, wraz z zespołem, promuje nowoczesną edukację organizując cykl konferencji „Cyfryzacja edukacji na uczelniach przyrodniczych” we współpracy z Wydziałem Technologii Informacyjnych Narodowego Uniwersytetu Przyrodniczego i Nauk o Środowisku w Kijowie.


image

Monika Brząkała, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu


Pracownik Sekcji Kształcenia na Odległość i Nowoczesnych Form Kształcenia Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, certyfikowany e-metodyk, e-nauczyciel. Na co dzień, jako opiekun kursów, zajmuję się wspieraniem nauczycieli akademickich w prowadzeniu swoich przedmiotów na Platformie Kształcenia Zdalnego UPWr przy wykorzystaniu metod i technik kształcenia zdalnego. Wdrażam również w Moodle'a nowych prowadzących z grona nauczycieli akademickich. Zainteresowanie grafiką determinuje skupienie mojej uwagi na obrazie i wzroście efektywności przekazu poprzez jego wykorzystanie. Interesuje mnie, w jaki sposób projektować informację i materiały, ponieważ efektywny przekaz gwarantuje umiejętne zestawienie treści z obrazem, a odpowiednia oprawa wizualna powinna towarzyszyć każdemu przekazowi.


image

Martyna Burdzy, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu


Specjalistka ds. e-learningu, certyfikowany e-metodyk, opiekunka kursów/tutorka w Sekcji Kształcenia na Odległość i Nowoczesnych Form Kształcenia Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu. Zajmuję się wsparciem technicznym oraz metodycznym nauczycieli akademickich. Prowadzę szkolenia w zakresie kompetencji cyfrowo-pedagogicznych i nowoczesnych technik nauczania. Realizuję w kursach elementy gamifikacji poprzez tworzenie escaperoomów, gdzie proces nauki przeradza się w emocjonującą przygodę. Interesuję się obszarem szeroko rozumianej kultury wizualnej. Jako twórca grafik, aktywnie integruję swoją pasję z pracą zawodową.


image

Joanna Borowiec-Jaskólska, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu


Jestem e-metodyczką Sekcji Kształcenia na Odległość i Nowoczesnych Form Kształcenia Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu. Od 2021 roku zajmuję się e-learningiem, i od tego czasu pracuję z platformą Moodle jako opiekun kursów/tutor, e-metodyk nauczycieli akademickich. Wspieram i kontroluję proces implementacji treści na platformę. Pomagam rozwijać kompetencje cyfrowo-pedagogiczne prowadząc szkolenia dla nauczycieli m.in. w zakresie metodyki nauczania oraz nowych technologii.


image

Kamila Pawłowska, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu


Pracownik Sekcji Kształcenia na Odległość i Nowoczesnych Form Kształcenia Uniwersytetu Przyrodniczego. Opiekuję się kursami polskimi i językowymi oraz wspieram nauczycieli w zakresie przygotowania materiałów oraz ich implementowania na platformę kształcenia zdalnego. Wraz z zespołem wdrażam elementy gamifikacji w kursach o różnej tematyce. W wolnym czasie rozwijam wyobraźnię i kreatywność projektując grafikę oraz tworząc ilustracje. Jestem fanką wszelkich quizów sprawdzających wiedzę powszechną, zagadek logicznych, gier słownych i pamięciowych.



sala 2

Jesteś dydaktykiem/dydaktyczką, która uważa, że się da czy że się nie da, szczególnie na uczelni technicznej? Dasie i Niedasie rozważają ten problem i pokazują jak używać aplikacji online, aby rozwiązać niektóre z dydaktycznych dylematów, np. motywowanie studentów, ocena rówieśnicza, udzielanie informacji zwrotnej, jednocześnie podnosząc swoje kompetencje cyfrowe. Efektem 'ubocznym' tego projektu jest świetna zabawa i rozkręcanie mediów społecznościowych.


image

Ewa Zarzycka-Piskorz, Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie


Posiada wieloletnie doświadczenie w nauczaniu, w tym w formie zdalnej przy użyciu moodle i edukacyjnych aplikacji online. Organizatorka i instruktorka na warsztatach dla nauczycieli akademickich. Uczestniczka międzynarodowych projektów edukacyjnych: Małopolska Chmura Edukacyjna (zgamifikowany kurs języka angielskiego zawodowego dla uczniów szkół średnich zawodowych), I-BEE-VR (Teaching English for Professional Purposes in VR Environment), obecnie CUTIE (Competences for University Teaching and Institutional Empowerment). Pracuje w Centrum e-Learningu i Innowacyjnej Dydaktyki AGH jako metodyczka ds. e-learningu.


image

Renata Iwan, Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie


Z wykształcenie anglistka i wieloletnia pracowniczka Centrum Języków Obcych wykorzystująca nowoczesne technologie w pracy ze studentami. Obecnie metodyczka ds. e-learningu w Centrum e-Learningu i Innowacyjnej Dydaktyki AGH. Zajmuje się projektowaniem i prowadzeniem szkoleń, zarówno online jak i stacjonarnie. Od lat bierze udział w projektach edukacyjnych np. Małopolska Chmura Edukacyjna (nauczanie zawodowego języka angielskiego uczniów średnich szkół zawodowych), I-BEE-VR (Teaching English for Professional Purposes in VR Environment) czy też obecnie CUTIE (Competences for University Teaching and Institutional Empowerment).


Szkolenie w formacie SCORM nie jest pierwszym wyborem podczas tworzenia kursu na Moodlu - szczególnie na uczelniach wyższych. Kojarzy się z zamkniętą, trudną do edycji formą czy długimi kursami na 150 slajdów. Ale… SCORM to przecież tylko standard zapisu, a na długo przed eksportem gotowego pliku może dziać się magia! Dlatego zapraszam do przekonania się o bardzo kreatywnym obliczu SCORMa. Pokażę przykłady gier, symulacji czy ćwiczeń, których nie znajdziecie na Moodlu czy w aktywnościach H5P.


image

Jagoda Adamska, InQuest


Tworzę szkolenia e-learningowe, animacje, grafiki, fotografuję i… nałogowo gram w gry 😊 Na co dzień pracuję we wrocławskiej firmie Inquest, gdzie jestem e-learning developerką. Współtworzyłam m.in. szkolenie dla klientów Biedronki, w którym uczestniczyło ponad 500 tysięcy konsumentów. W tym roku zadebiutowałam jako wykładowca na WSB Merito we Wrocławiu. Pasjonują mnie nowe technologie, sztuczna inteligencja i wykorzystanie mechanik z gier video w edukacji.


Zapraszamy na case study - od sposobu na sfinansowanie, pomysł, projekt, wyzwania, trudności, aż po końcową realizację i spięcie wszystkiego z platformą Moodle:) Onboarding dla studentów z zagranicy na Uniwersytecie Łódzkim zyskał nowe, bardzo ciekawe narzędzie. Zabierzemy Was w podróż, w czasie której poznacie bliżej projekt, który mamy przyjemność realizować w roku 2024.


image

Łukasz Kiełbasa, WeLearning


Łukasz Kiełbasa - z e-learningiem związany od 18 lat. Od 8 lat jest współwłaścicielem marki WeLearning gdzie odpowiada za sprzedaż oraz najwyższe standardy obsługi. Najbardziej ceni sobie e-learning, który niesie ze sobą wartość, przekaz, historię, storyteling, angażuje użytkowników skutecznie, jest różnorodny i sprawia, że czas przy nim mija szybko. Specjalizuje się w koncepcjach, storytelingu, wciąga uczestników w światy, które pomagają im zrozumieć i zapamiętać treści. Angażuje się również w rozwój platformy Moodle dbając zawsze o komfort uczestnika systemu. Prywatnie najwierniejszy kibic swoich dzieci (piłka nożna i judo). Uwielbia jazdę motocyklem, piesze wędrówki, tenisa stołowego i grę na gitarze.



12:45-13:15 dysputy przy kawie


13:15-15:00 sesja E

Ponownie we wspólnej sali.


Systemy edukacyjne na całym świecie stoją u progu rewolucyjnej zmiany. Młodzi ludzie obecnie uczący się w szkołach ponadpodstawowych, studiujący i wchodzący na rynek pracy (pokolenie Z) oraz ci, którzy w 2030 roku będą stanowić 85% studentów (pokolenie alfa) funkcjonują inaczej niż poprzednie generacje, nie znają świata bez Internetu, ich naturalną aktywnością jest interakcja z ekranem, a co za tym idzie ze światem. Rozrywka miesza się z uczeniem się, a to drugie coraz częściej zachodzi przypadkowo. Dostęp do modeli językowych opartych o algorytmy sztucznej inteligencji zmienia sposób funkcjonowania szkół i uczelni, wymusza zmianę roli nauczyciela w procesie edukacyjnym i zmiane myslenia w procesie projektowania kursów e-learningowych.

Nadchodzące zmiany to przede wszystkim personalizacja i indywidualizacja uczenia się, haptyka, przypadkowe uczenie się, sieciowanie. Pracodawcy coraz częściej zatrudniają w oparciu o kompetencje, nie o dyplomy, certyfikaty i stopnie. Światowe Forum Ekonomiczne w najnowszym „Report of Jobs” (2023) prezentuje listę 5 kluczowych kompetencji, w tym przywództwo włączające, kreatywne rozwiązywanie problemów, dociekliwość i chęć uczenia się. Czy i jak projektanci procesów uczenia się wspierają osoby uczące się w podnoszeniu tych kompetencji?

Zapraszam do refleksji nad zmianą właśnie zachodzącą w świecie, a co za tym idzie obszarem edukacji dorosłych. Jakie wyzwania stoją dziś przed osobami odpowiedzialnymi za procesy edukacyjne? Jak odpowiedzieć na potrzeby współczesnego świata?


image

Joanna Mytnik, Politechnika Gdańska


Jestem liderką zespołu Centrum Nowoczesnej Edukacji na Politechnice Gdańskiej (od 2020), biolożką, badaczką, wykładowczynią akademicką (od 1999). Moją pasją jest projektowanie ekosystemów uczenia się w oparciu o najnowsze wyniki badań neuronaukowych i w uważności na potrzeby drugiego człowieka. Fascynuje mnie poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań w obszarze edukacji, moim marzeniem jest wdrożenie realnej zmiany w edukacji w Polsce. Jestem przeciwniczką stopni szkolnych i opresyjnego systemu edukacyjnego. Kluczowe obszary eksperckie: zmiana w edukacji, neuronauki, gamifikacja, active learning, nowe technologie, ocenianie bez stopni, AI w edukacji. Od ponad 25 lat uczę małych, młodych i dorosłych ludzi wykorzystując niestandardowe, autorskie metody i narzędzia, m. in. budując systemy motywacyjne (grywalizację w edukacji w autorskiej wersji stosuję od 2013). Nowe technologie są dla mnie środkiem, nie celem. www.joannamytnik.com


Nie masz budżetu, to nie masz problemu. Nie masz też wielkich oczekiwań. Masz budżet, to też nie masz problemu. Masz za to oczekiwania. A jeśli nie masz budżetu, a masz oczekiwania? To masz problem… W tym roku chciałbym opowiedzieć Wam o moich zmaganiach z produkcją gry edukacyjnej, w których muszę połączyć szereg wyzwań: modele psychologiczne, narzędzia pomiarowe, odmienność kulturową sześciu krajów czy wymagania środowiska 3D wpasowanego w ramy strony internetowej. Case study i wiwisekcja w jednym.


image

Piotr Maczuga, Fundacja Digital Creators


Piotr Maczuga – pisze, nagrywa, szkoli i występuje publicznie, przybliżając temat nowych technologii w edukacji dorosłych. Projektuje studia i inne przestrzenie multimedialne. Współzałożyciel Fundacji Digital Creators.


Konkurs z nagrodami


15:00-16:00 ocieramy pożegnalne łzy przy obiedzie

Ostatnia szansa, żeby porozmawiać i wymienić się kontaktami. Po obiedzie – czas wracać do domu (chyba, że ktoś skorzysta z okazji i zostanie jeszcze na dzień lub dwa na Jurze).