Program - wtorek 18 czerwca
8:30-11:00 ploteczki podczas spaceru po Jurze
Niespieszny spacer do Skał Rzędkowickich połączony z rozmowami o Moodle'u, E-learningu, Życiu, Wszechświecie i całej reszcie. Spacer zaczynamy punktualnie o godzinie 8:30 na parkingu w Rzędkowicach, do którego dojeżdżamy (7 minut) własnymi samochodami. Więcej informacji na temat spaceru.
11:30-12:45 sesja D
Sesja D odbywać się będzie w podziale na dwie sale, więc znowu będziemy doskonalić się w dokonywaniu wyborów... :-)
sala 1
Jak razem z Moodle zaoszczędziliśmy 3,769.72 $ miesięcznie - Tomasz Muras
Tomasz wyliczy (z dokładnością do 1 centa!) dlaczego opłaca się używać otwartego oprogramowania.
Tomasz Muras, Enovation
Learning Analytics na Moodlu. W praktyce z perspektywy administratora i dydaktyka - Iwona Choncia
Gdy podejmowaliśmy decyzję o stworzeniu systemu analityki dydaktyki w Akademii WSB, poszukiwaliśmy danych umożlwiających projektowanie procesów edukacyjnych w uczelni w oparciu o dowody. Chcieliśmy zrozumieć mechanizmy uczenia się studentów w konkretnym środowisku edukacyjnym, jakim jest platforma e-learningowa i określić, które z działań nauczyciela rzeczywiście wpływają na skuteczność uczenia się. Potrzebowaliśmy tych danych by zmieniać, dostosowywać, personalizować, optymalizować, automatyzować, dostarczać danych, analizować wzorce, monitorować… Opowiemy o tym, jaki model analityczny powstał i jak w praktyce sprawdzają się nasze założenia z dwóch perspektyw: administratora platformy e-learningowej i nauczyciela - dydaktyka. Pokażemy, z których raportów korzystamy najczęściej, a które „przestrzeliliśmy”. Czy dostarczane w raportach dane wystarczają do zdefiniowania problemów i gdzie dostrzegamy luki. I w końcu, w jaki sposób informacje o tym, jak pracuje nauczyciel – które działania są najbardziej pracochłonne i czasochłonne – pozwalają mu zadbać o swój dobrostan i prowadzą do optymalizacji, np. poprzez automatyzację procesów np. informacji zwrotnych, integrację systemów, wprowadzenie modelu komunikacji ze studentami na platformie Moodle.
Iwona Choncia, Akademia WSB
W prezentacji odpowiemy na powyższe pytanie przedstawiając urzeczywistnioną ideę gamifikacji w postaci gry poważnej. Pokażemy krok po kroku realizację wewnętrznego projektu obejmującego zastosowanie gamifikacji w nauczaniu technologii informacyjnej na kilku kierunkach studiów na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu. Przedstawimy naszą motywację, pracę oraz rezultaty w postaci efektów trojakiego rodzaju – gry poważnej i naszej refleksji z nią związanej oraz odbioru i opinii studentów na temat zaproponowanego przez nas sposobu uczenia się.
Joanna Markowska, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu
Monika Brząkała, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu
Martyna Burdzy, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu
Joanna Borowiec-Jaskólska, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu
Kamila Pawłowska, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu
sala 2
Dasie i Niedasie w świecie kompetencji cyfrowych - Ewa Zarzycka-Piskorz, Renata Iwan
Jesteś dydaktykiem/dydaktyczką, która uważa, że się da czy że się nie da, szczególnie na uczelni technicznej? Dasie i Niedasie rozważają ten problem i pokazują jak używać aplikacji online, aby rozwiązać niektóre z dydaktycznych dylematów, np. motywowanie studentów, ocena rówieśnicza, udzielanie informacji zwrotnej, jednocześnie podnosząc swoje kompetencje cyfrowe. Efektem 'ubocznym' tego projektu jest świetna zabawa i rozkręcanie mediów społecznościowych.
Ewa Zarzycka-Piskorz, Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie
Renata Iwan, Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie
Odczarować SCORMa - Jagoda Adamska
Szkolenie w formacie SCORM nie jest pierwszym wyborem podczas tworzenia kursu na Moodlu - szczególnie na uczelniach wyższych. Kojarzy się z zamkniętą, trudną do edycji formą czy długimi kursami na 150 slajdów. Ale… SCORM to przecież tylko standard zapisu, a na długo przed eksportem gotowego pliku może dziać się magia! Dlatego zapraszam do przekonania się o bardzo kreatywnym obliczu SCORMa. Pokażę przykłady gier, symulacji czy ćwiczeń, których nie znajdziecie na Moodlu czy w aktywnościach H5P.
Jagoda Adamska, InQuest
Zapraszamy na case study - od sposobu na sfinansowanie, pomysł, projekt, wyzwania, trudności, aż po końcową realizację i spięcie wszystkiego z platformą Moodle:) Onboarding dla studentów z zagranicy na Uniwersytecie Łódzkim zyskał nowe, bardzo ciekawe narzędzie. Zabierzemy Was w podróż, w czasie której poznacie bliżej projekt, który mamy przyjemność realizować w roku 2024.
Łukasz Kiełbasa, WeLearning
12:45-13:15 dysputy przy kawie
13:15-15:00 sesja E
Ponownie we wspólnej sali.
Systemy edukacyjne na całym świecie stoją u progu rewolucyjnej zmiany. Młodzi ludzie obecnie uczący się w szkołach ponadpodstawowych, studiujący i wchodzący na rynek pracy (pokolenie Z) oraz ci, którzy w 2030 roku będą stanowić 85% studentów (pokolenie alfa) funkcjonują inaczej niż poprzednie generacje, nie znają świata bez Internetu, ich naturalną aktywnością jest interakcja z ekranem, a co za tym idzie ze światem. Rozrywka miesza się z uczeniem się, a to drugie coraz częściej zachodzi przypadkowo. Dostęp do modeli językowych opartych o algorytmy sztucznej inteligencji zmienia sposób funkcjonowania szkół i uczelni, wymusza zmianę roli nauczyciela w procesie edukacyjnym i zmiane myslenia w procesie projektowania kursów e-learningowych.
Nadchodzące zmiany to przede wszystkim personalizacja i indywidualizacja uczenia się, haptyka, przypadkowe uczenie się, sieciowanie. Pracodawcy coraz częściej zatrudniają w oparciu o kompetencje, nie o dyplomy, certyfikaty i stopnie. Światowe Forum Ekonomiczne w najnowszym „Report of Jobs” (2023) prezentuje listę 5 kluczowych kompetencji, w tym przywództwo włączające, kreatywne rozwiązywanie problemów, dociekliwość i chęć uczenia się. Czy i jak projektanci procesów uczenia się wspierają osoby uczące się w podnoszeniu tych kompetencji?
Zapraszam do refleksji nad zmianą właśnie zachodzącą w świecie, a co za tym idzie obszarem edukacji dorosłych. Jakie wyzwania stoją dziś przed osobami odpowiedzialnymi za procesy edukacyjne? Jak odpowiedzieć na potrzeby współczesnego świata?
Joanna Mytnik, Politechnika Gdańska
Między Kahoot! a Wiedźminem, czyli moje zmagania z serious game i kobietami - Piotr Maczuga
Nie masz budżetu, to nie masz problemu. Nie masz też wielkich oczekiwań. Masz budżet, to też nie masz problemu. Masz za to oczekiwania. A jeśli nie masz budżetu, a masz oczekiwania? To masz problem… W tym roku chciałbym opowiedzieć Wam o moich zmaganiach z produkcją gry edukacyjnej, w których muszę połączyć szereg wyzwań: modele psychologiczne, narzędzia pomiarowe, odmienność kulturową sześciu krajów czy wymagania środowiska 3D wpasowanego w ramy strony internetowej. Case study i wiwisekcja w jednym.
Piotr Maczuga, Fundacja Digital Creators
Konkurs z nagrodami
15:00-16:00 ocieramy pożegnalne łzy przy obiedzie
Ostatnia szansa, żeby porozmawiać i wymienić się kontaktami. Po obiedzie – czas wracać do domu (chyba, że ktoś skorzysta z okazji i zostanie jeszcze na dzień lub dwa na Jurze).